De Ombudsman Metropool Amsterdam behandelt klachten over instanties en personen waarvoor de gemeente verantwoordelijk is. De ombudsman kijkt of mensen op de juiste manier zijn geholpen door een ambtenaar of een instantie. De ombudsman werkt in de gemeenten Amsterdam, Amstelveen, Almere, Diemen, Landsmeer, Waterland, Zaanstad, de Stadsregio Amsterdam en de Veiligheidsregio Amsterdam Amstelland. Inwoners dienen een klacht wel eerst bij de betrokken gemeente of regio in te dienen. Voor klachten over andere gemeenten kan men terecht bij de Nationale ombudsman.
Als een klacht door de gemeentelijke instantie niet naar tevredenheid wordt behandeld, kan men bij de ombudsman terecht. Een klacht kan bijvoorbeeld gaan over de verstrekking van een vergunning, de behandeling van een bezwaarschrift of onduidelijke regelgeving.
De ombudsman is niet bevoegd bij klachten die gaan over consumentenzaken (hiervoor kan men bij de Consumentenbond of Stichting de Ombudsman terecht), woningcorporaties of niet-gemeentelijke instanties zoals de politie of het CWI. Ook kan de ombudsman geen onderzoek doen als een rechter uitspraak heeft gedaan in een zaak.
Bezoekadres | INIT gebouw Jacob Bontiusplaats 9 1018LL Amsterdam |
Postadres | Postbus 2119 1000CC Amsterdam |
Telefoon | |
Ombudsman Metropool Amsterdam | 020 6259999 |
Nummer 2 | 06 30617735 |
Website | www.ombudsmanmetropool.nl |
info[at]ombudsmanmetropool[dot]nl | |
Contactpersoon |
|