De Sociale Basis organiseert welzijn, sociale wijkteams en een aantal specialistische voorliggende voorzieningen, waaronder Bureau Sociaal Raadslieden, dicht bij elkaar.
Cliënten kunnen de sociaal raadslieden vragen of problemen voorleggen op het gebied van:
De sociaal raadslieden vertellen welke regelingen, wetten of voorzieningen in een bepaalde situatie van belang zijn en welke instanties deze uitvoeren. In een gesprek wordt duidelijk gemaakt wat de gevolgen kunnen zijn en welke rechten en plichten iemand heeft. De cliënt krijgt advies over wat in zijn situatie de beste oplossing is.
Indien voor de oplossing van het probleem of de beantwoording van de vraag een andere persoon of instantie nodig is, krijgt de cliënt informatie hoe hij met deze persoon of instantie in contact kan komen. Eventueel treden zij ook op als bemiddelaar tussen de cliënt en bedrijven of instanties.
De sociaal raadslieden bieden ook hulp bij het invullen van bepaalde formulieren (met uitzondering van de aanvraag schuldhulpverlening, verzoekschrift WSNP en de belastingaangifte), het schrijven van brieven en het opstellen van bezwaarschriften.
De dienstverlening is kosteloos en enkel bestemd voor de inwoners van de gemeente Ridderkerk.
Om de cliënt zo goed mogelijk van dienst te zijn, is het noodzakelijk dat hij alle formulieren of brieven die op zijn vraag betrekking hebben, meeneemt naar het spreekuur van de sociaal raadslieden.
De spreekuurtijden op de aangegeven locatie zijn dinsdag en woensdag van 9.00 tot 12.00 uur. Afspraken kunnen telefonisch worden gemaakt.
Vragen kunnen ook per e-mail of telefonisch worden gesteld.
Telefonische bereikbaarheid is maandag tot en met donderdag 09.00 uur tot 16.30 uur.
Bezoekadres | Gemeentehuis Ridderkerk Koningsplein 1 2981EA Ridderkerk |
Telefoon | 088 1237011 |
Website | https://desocialebasis.nl/bureau-sociaal-raadslieden/ |
sociaal[dot]raadslieden[at]desocialebasis[dot]nl | |
Contactpersoon |
|