Cliëntenraad Sociale Zaken Hilversum

In de Participatiewet is vastgelegd dat het belangrijk is dat de klanten meedenken over het beleid dat voor de doelgroep wordt gemaakt. De Cliëntenraad Sociale Zaken Hilversum is een organisatie die onafhankelijk is van de gemeente en de belangen van de minima behartigt.
In de Cliëntenraad zitten mensen die een inkomen hebben op het niveau van de doelgroep. Zij worden ondersteund door medewerkers van Sociale Zaken en maatschappelijke organisaties. Zij volgen cursussen om de kennis en vaardigheid te vergroten.

Wat doet de Cliëntenraad Sociale zaken Hilversum?

  • zij komt op voor de belangen van klanten van Sociale Zaken in Hilversum;
  • zij adviseert gevraagd en ongevraagd het College van Burgemeester en Wethouders en de Gemeente over het beleid en de belangen van de minima;
  • zij heeft regelmatig overleg met medewerkers van Sociale zaken over de belangen van de inwoners;
  • zij heeft regelmatig overleg met de verantwoordelijke wethouder(s) over zaken over de uitvoering van de Participatiewet, zowel onderwerpen op het gebied van re-integratie en participatie als op het gebied van het minimabeleid.

Als de Cliëntenraad het niet eens is met de gemeente dan wordt dit onder de aandacht van de wethouder gebracht en zo nodig van de raadscommissie en de media.

Wat kan de Cliëntenraad voor u betekenen?

  • als iets niet duidelijk is en het heeft te maken met inkomen of regelingen, adviseren we altijd om contact op te nemen met uw consulent of het Sociaal Plein;
  • als een aanvraag is afgewezen, kunnen wij u adviseren wat u verder kunt doen. Vaak blijkt dat er toch mogelijkheden zijn om u te helpen;
  • als u iets niet begrijpt, kunnen wij u adviseren en helpen door u door te verwijzen naar het juiste loket;
  • de Cliëntenraad kan advies geven en doorverwijzen naar andere instanties, bijvoorbeeld over juridische hulpverlening.

Klachten en problemen van klanten worden verzameld en omgebouwd tot een advies.De Cliëntenraad vertegenwoordigt u niet bij persoonlijke conflicten of klachten. De Cliëntenraad raadt u aan gebruik te maken van de mogelijkheid om bezwaar te maken als u het niet eens bent met een beslissing.
Klachten moet u indienen bij de klachtencommissie en bezwaarschriften moeten naar het college van B&W.

Wat kunt voor ons doen?

Soms loopt u tegen iets aan waarvan u denkt: dat kan toch anders of dit is niet goed gegaan. Laat het ons weten. De Cliëntenraad is afhankelijk van uw mening en ervaringen. Alleen als wij dingen horen kunnen wij een advies ter verbetering geven. Uw mening is belangrijk. Wilt u actief meedoen en denken neem dan contact met ons op.

Lees meer op de website

Lees meer
Doelgroep
iedereen
Leeftijd
alle leeftijden
Gecontracteerd door gemeente(n) Info-icoon, toon informatie over 'Gecontracteerd door gemeente(n)'.
niet gecontracteerd
Postadres Postbus 1012
1200BA Hilversum
Telefoon
Spreek a.u.b. de voicemail in 035 6292225
Website www.hilversum.nl
E-mail
Contactpersoon
Lees meer over...
Logo Regelhulp, wegwijzer naar zor en ondersteuning
Kloppen de gegevens van deze organisatie niet (meer)? Geef een wijziging door